تعریف استراتژی محتوا

تعریف استراتژی محتوا

تعریف استراتژی محتوا

استراتژی بازاریابی براساس محتوا، در سه بخش تدوین می‌شود که هر بخش، هدف متفاوتی را تعقیب می‌کند.

بخش نخست که معمولا «ایجاد آگاهی» یا «Awareness»‌ نامیده می‌شود، صرفا با این هدف انجام می‌شود که مصرف‌کنندگان «بدانند» برند ما هم در بازار حضور دارد. ممکن است یک شرکت تبلیغاتی،‌ صفحه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به محصولات خود اختصاص دهد. صرف اینکه نام و لوگو محصول در کنار این محتوا دیده می‌شود، آگاهی عمومی از حضور برند در بازار را افزایش می‌دهد، ضمن اینکه به دلیل عدم ایجاد فشار مستقیم برای متقاعدسازی، مخاطب احساس بهتری دارد.

در بخش دوم استراتژی بازاریابی بر اساس محتوا، هدف «جدی گرفته شدن» یا «Consideration» است. حالا صاحب یک کالا یا خدمت یا برند، انتظار دارد زمانی که مشتری بالقوه قصد تصمیم‌گیری برای خرید دارد، محصول او نیز در فهرست گزینه‌ها باشد. زمانی که در یک فیلم سینمایی،‌ دو خودرو بارها و بارها در کنار هم قرار گرفته و مسیری را طی می‌کنند و مخاطب، ناخودآگاه به مقایسه ذهنی آنها می‌پردازد، عملا «یک محتوای تبلیغاتی با استفاده از فیلم با هدف جدی گرفته شدن در فهرست گزینه‌ها» عرضه شده است.

بخش سوم استراتژی بازاریابی براساس محتوا، «تبدیل شدن به مشتری واقعی» یا «Conversion» محسوب می‌شود. جایی که با استفاده از یک محتوا، مشخصا تلاش می‌شود که مشتری قانع شود، عرضه‌کننده این محتوا، بهترین گزینه موجود است.(شعبانعلی-1393)

با توجه به موارد فوق، همان‌گونه که به سادگی قابل درک است تولید محتوا و بازاریابی براساس محتوا، بیشتر از آنکه یک کار فنی تخصصی با استفاده از امکانات وب باشد، یک فلسفه تبلیغاتی است؛ البته بدیهی است که وب به دلیل ارزان کردن هزینه اجرای این استراتژی و امکان کنترل و ارزیابی سریع از اثربخشی آن، در این حوزه به‌شدت موردتوجه است. (شعبانعلی-1393)

 

در تدوین استراتژی بازاریابی محتوا و برنامه ریزی جهت تولید محتوا دو نکته مهم دیگر باید حتما مورد توجه قرار گرفته شود :

1- شناخت دقیق مخاطب و استخراج دقیق پرسونای او!

2- توجه به مراحل مختلف سفر یک مخاطب از زمانی که هنوز با برند ما آشنا نشده است تا زمانی که تبدیل به یک مشتری یا هوادار برند می شود.

هر مخاطبی در طول این سفر با توجه مرحله سفر و ویژگیها و دغدغه هایی که دارد نیازمندی های محتوایی متفاوتی دارد.

میانگین آرا این مطلب : 0 از مجموع 0 رای
اشتراک گذاری در :
بهزاد رزمگیر
مدرس و مشاور توسعه کسب وکار

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه