بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی نوعی استراتژی تبلیغاتی است که بر تاکتیکهای غیرمرسوم و کمهزینه برای رسیدن به بیشترین بازدهی متکی است. این اصطلاح را اولین بار جِی کانرَد لوینسون (Jay Conrad Levinson) در سال ۱۹۸۴، در کتاب «بازاریابی چریکی» عنوان کرد. عبارت بازاریابی چریکی الهام گرفته از عملیات چریکی است و به نوعی عملیات جنگی خارج از قواعد معمول اشاره دارد که سروکار آن با تاکنیکهای استراتژیک کوچک برای استفادهی غیرنظامیان مسلح است. بسیاری از این تاکتیکها شامل کمین کردن، عملیات تخریبی، حملهی ناگهانی با نفرات کم و عنصر غافلگیری هستند. بازاریابی چریکی تا حد زیادی از همان تاکتیکهای عملیات چریکی در دنیای بازاریابی استفاده میکند.
این فرم از تبلیغات به میزان زیادی بر استراتژیهای نامعمول بازاریابی، انرژی زیاد و تخیل تکیه دارد. در بازاریابی چریکی صحبت از میخکوب کردن مشتریان، ایجاد تأثیری ماندگار و سروصدای فراوان به راه انداختن در بین عموم مردم است. گفته میشود بازاریابی چریکی به نسبتِ انواع سنتیتر بازاریابی و تبلیغات اثر بیشتری روی مصرفکنندگان بر جای میگذارد. این مسئله به این دلیل رخ میدهد که در کمپینهای بازاریابی چریکی هدف برانگیختن مشتری در سطحی شخصیتر و به یادماندنیتر است.
ارسال دیدگاه