انقلاب پلتفرم ها

انقلاب پلتفرم ها

انقلاب پلتفرم ها

تمرکز بر این منطق که مشتریان می‌توانند تغییر نقش دهند و در ایجاد ارزش در کسب ‌و کار سهیم باشند و اینکه ارزش در اکوسیستمی از کاربران و در تعامل آن‌ها با هم ساخته می‌شود، زمینه ساز ظهور مدل‌های کسب ‌و کار پلتفرمی شدند و رهبران این راه استارتاپ‌های اینترنتی بودند. در مدل پلتفرم بستري ايجاد مي شود كه توليد‌كنندگان را به مصرف‌كنندگان وصل مي‌نمايد به عبارت ديگر هر دو طرف توليد‌كننده و مصرف‌كننده، مشتري پلتفرم مي باشند. لازمه بقاي كسب ‌و ‌كار پلتفرم، توليد مداوم توليد‌كنندگان و مصرف مداوم مصرف‌كنندگان است ضمن اينكه كسب ‌و ‌كارهاي پلت فرمي با مسئله معروف مرغ و تخم مرغ نيز مواجهند ( مصرف كنندگان مقدمند يا توليد‌كنندگان. به طور مثال يوتيوپ بر خلاف تلويزيون يك پلتفرم است و يا ويكي پديا بر خلاف سيستم آموزشي سنتي يك پلتفرم است. كسب درآمد در مدل پايپ نيز كاملا متفاوت از پلت فرم است يكي از راههاي ساده قيمت‌گذاري و دريافت پول از مشتريان در مدل پايپ محاسبه ميزان هزينه كالا و يا سرويس به اضافه سود منطقي افزوده شده به آن مي باشد اما در كسب ‌و ‌كار پلتفرمي قيمت‌گذاري و دريافت پول به اين سادگي نمي باشد و در بيشتر اوقات لازم است كه براي جلب يكي از طرفين توليد‌كننده و يا مصرف‌كننده انگيزش‌هايي به شكل سوبسيد داده شود. بايد توجه داشت كه از آنجايي كه كسب ‌و ‌كارهاي پلتفرمي بر روي قدرت شبكه استوارند و از طرفی اينترنت خود يك شبكه بزرگ مي‌باشد، تمامي كسب‌و‌كارهايي كه بر روي اينترنت قرار دارند از پتانسيل پلتفرمي برخوردارند، حتي آنان كه به شكل پايپ كار مي‌نمايند. سه تكنولوژي موبايل ،كلود  و شبكه‌هاي اجتماعي عامل مطرح شدن پلتفرم بوده اند. از یک طرف كلود زير ساختي عمومي وجهاني را فراهم نموده است كه همه  در بستر آن ميتوانند محتوا و يا برنامه هاي كاربردي توليد نموده و در اختيار عموم قرار دهند. از سوی دیگر شبكه‌هاي اجتماعي مردم را در سراسر جهان به يكديگر متصل و شناسه آنها را به صورت آنلاين نگهداري مي‌کند و علاوه بر این فناوری موبايل امكان اتصال به زير ساخت جهاني خود را در هر زمان و هر مكان و  همچنین امكان ايجاد كسب‌و‌كار، توزيع محتوا و فروش كالا و سرويس را فراهم می آورد.

برچسب ها
میانگین آرا این مطلب : 0 از مجموع 0 رای
اشتراک گذاری در :
بهزاد رزمگیر
مدرس و مشاور توسعه کسب وکار

ارسال دیدگاه